Friday, June 6, 2008

Efek Harga Minyak Melambung

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam, aku dah bincangkan tentang harga minyak yang naik secara mendadak dan yang dibuat secara drastik yang diumumkan oleh PM Malaysia sendiri. Sekarang mari kita teroka, kesan yang sudah dialami oleh semua rakyat Malaysia disebabkan kenaikan harga minyak ini. Pak cik aku, baru sampai dari KL kelmarin dengan naik bas, bila dah sampai kat stesen, dia amik teksi untuk balik umah. Bila dah naik teksi, tentu kena bayar tambang kan? Dan tambangnya adalah sebanyak RM15 tunai. Terkejut pak cik aku tu, dia cakap kat pemandu teksi tu, kat KL takdela mahal sgt smpai RM15, al-maklumlah, jarak umah dgn stesen bas tu bukan jauh sgt, 20 minit naik kete dh sampai. Dan alasan yang diberikan oleh pemandu teksi tu adalah, harga minyak dah naik.

Dan hari ini, bila di baca dalam akhbar Harian Metro, dikhabarkan akan berlaku bermacam-macam kenaikan harga barang lagi dalam masa yang terdekat ni. Tarif elektrik akan naik, harga gula akan naik, dan macam-macam lagi la akan naik. Cuma cukai jalan je yang belum dipastikan samada naik atau turun, tapi menurut akhbar,menteri berkenaan cakap mungkin cukai jalan akan diturunkan untuk tidak menambahkan beban rakyat, tapi dinasihatkan tak perlulah percaya sangat. Just wait and see.

Semua ini memang akan membebankan rakyat, dalam akhbar yang sama pun, menerusi slot member Metro, ramai yang hantar sms komplen pasal hal ni. Rata-ratanya memang sangat & amat tak berpuas hati dengan harga minyak petrol mahupun diesel yang diumumkan Pak Lah. Alasan mereka adalah semua harga barang naik,meningkat, tapi gaji tetap tak naik. Yang kerja kerajaan mungkin boleh dikatakan ok lagi, tapi bagi mereka yang kerja di sektor swasta, bagaimana? Tentu mereka akan lebih terasa berbanding pekerja sektor kerajaan. Dan mungkin dua-dua rasa terbeban.

Lepas ni, kita tengok la apa lagi yang akan naik. Harga makanan yang sedia naik akan melambung lagi, harga barangan basah pun pastinya akan naik, pendek kata semua benda akan meningkat naik kosnya. Pelik ek, macam mana India yang bukan pengeluar minyak hanya naikkan 10% harga minyak diorg (itu pun rakyat dah habis-habisan demo), sedangkan kita pengeluar minyak, naik 40%, itu pun si PM siap bagi pesanan lagi jangan buat demo, ingat rakyat bodoh sangat ke, nak terima secara taklid buta je?

p/s: sorry if isi xkena tajuk, geram sgt dh psl hal ni, rakyat diperbodoh-bodohkan mcm tu jek, agaknya ape org yg pangkah BN komen psl isu ni?

1 comments:

Anonymous said...

btul tuu dik..
BN hnye tau mkn duit rkyat jee..
duit,duit n duit...

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~