Thursday, June 5, 2008

Harga minyak naik lagi....tahnx to PM !!!!

Dengan pengumuman yg dibuat oleh perdana menteri dan tepat pada pukul 12.00 tgh mlm tadi, secara rasminya, harga petrol naik drpd RM1.92 seliter kepada RM2.70 seliter n harga diesel naik daripada RM1.58 seliter kepada RM2.58 seliter. Peningkatan sebanyak 41% utk petrol & 63.3% bagi diesel, suatu kenaikan drastik yang pernah dirasai oleh rakyat Malaysia, yang langsung xpernah terpikior dek akal, hasil pemerintahan PM tercinta, Pak Lah, yang pastinya akan memberi impak maksima kepada sosio ekonomi negara dan peningkatan kadar inflasi. Dan sudah semestinya, perkara ini adalah sesuatu yg akan ditangisi oleh rakyat terutama bagi mereka yang berpendapatan rendah & sederhana.

Pada 3 Jun, Pak Lah kata harga minyak xkan naik mendadak dan dalam waktu terdekat, tapi pada 4 Jun, beliau mengumumkan harga petrol naik...Satu kejutan dan surprise yang mungkin dirasakan seronok olehnya utk mengumumkannya. Hmmm, entahlah, sbb dlm zon kemarahan sekarang ni, mmg x memungkinkan aku untuk ber husnuzhon dgn PM kita nih....

Dari dulu lagi, kerajaan asyik mengwar-warkan tentang jumlah ‘subsidi’ yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan untuk penggunaan diesel n petrol. Tapi, bagi aku, duit hasil bumi Malaysia, adalah duit rakyat. BUKAN duit kerajaan. Jadi, xder masalah untuk rakyat dapat ‘subsidi’ tersebut. Sebab, bila rakyat telah undi menjadi WAKIL RAKYAT, maksudnyer, depa perlu mengurus harta rakyat sebaik2 n sebijak2nya. Depa telah dibayar utk kerja n budi yang ditaburkan. Tgk link ini, utk hasil kerja mereka... http://kerenahdunia.blogspot.com/2008/05/rahsia-sulit-mesti-baca.html
Jadi, aku sebagai rakyat biasa ni, mmg sgt2 mengharapkan kerajaan dapat membantu rakyat menguruskan harta. Bukan menghabiskan pada yang perkara x berfaedah.

Bagaimana lagi rakyat nak mengubah cara hidup mereka? Bagaimana lagi bagi yang berpendapatan rendah nak ‘cut’ cost life mereka? Bagaimana lagi kalau peniaga2 tidak menaikkan harga barang? Sudah pasti, lepas ni, harga barang akan naik melambung-lambung. Mungkin, bagi kakitangan kerajaan akan mendapat kenaikan gaji bagi sesuatu tempoh. Tapi, bagaimana pula dengan pekerja swasta n persendirian? Fenomena ini semestinya akan menjadikan kehidupan rakyat makin tersepit dan terhimpit.... mungkin perlu berusaha lebih keras, bagi yang bergantung semata-mata pada tulang empat kerat, mungkin perlu bekerja 24jam sehari untuk menampung keperluan hidup. Bagi yang malas, semakin menjadi-jadilah kes2 curi, samun rompak dsb. NaudzubiLlah.....mintak dijauhkan daripada perkara2 sebegini berlaku pada rakyat Mlaysia.

Yang pastinya, buat masa ini, aku mmg x dapat menahan diri daripada menyalahkan pemerintahan yang lemah oleh pucuk pimpinan. Mungkin sbb inilah Dr.M kuar drpd perjuanganya. Suka bermegah-megah dengan ‘hiasan picisan’ yang dikatakan mampu menarik pelaburan asing ke dalam negara, tapi akhirnya, rakyat pula yang menjadi mangsa.
Kesian pada diriku dan rakyat Malaysia sumer kerana terpaksa menanggung kos sara hidup yang semestinya akan semakin meningkat. Kesian pada pemandu teksi, nelayan, peniaga , kakitangan awam dan sumernyer.... Sekiranya PM sebelum ini dikenali dengan bapa kemerdekaan, atau bapa pembangunan mungkin pak lah boleh diberi gelaran bapa kenaikan harga barang, atau bapa kemusnahan.

Semoga keadaan ekonomi Malaysia tidak akan meruncing seperti yang berlaku di Indonesia.
Maaf diatas tulisan yang sarat dengan emosi marah ni, sekadar luahan rasa seorang rakyat yang xder kuasa. Kepada mereka yang berkuasa,ingatlah, Allah Maha Melihat segala-galanya, janganlah kamu berlaku sewenang-wenangnya demi kesenangan & kepentingan dunia kerana Allah pasti akan membalasnya. Janji Allah itu pasti. Apakah kamu lupa akan tsunami politik yang berlaku pd PRU 12 baru-baru ini? Adakah kamu menunggu siklon Nargis menerbangkan kamu? Beringatlah sebelum parah…

*thanks too my sist,wardatul_syauqah for sharing.Jazakillah... :)

0 comments:

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~