Sunday, January 31, 2010

Keputusan Pilihanraya Kampus Tidak Adil

Bismillahirrahmanirrahim...

Usai proses pengundian tentunya keputusan dinantikan. Keputusan yang diharap-harap bisa memberi perubahan kepada momentum suara mahasiswa. Tapi sayang, pilihanraya yang sepatutnya adil dan telus, dicemari perkara-perkara yang menyebabkan mahasiswa mengamuk inginkan keadilan dan ketelusan. Apa kata anda kiranya,semasa di kolej-kolej kediaman,dengan pengesahan daripada pengetua-pengetua kolej, calon yang menang adalah dari salah satu parti, tapi apabila diumumkan keputusan rasmi, calon itu tiba-tiba 'dikalahkan' dan kemenangan diberikan kepada calon parti lain.

Apabila mahasiswa mula bertindak, pihak atasan mula memanggil pihak berkuasa yang tak sepatutnya dipanggil. Polis dan FRU datang menyerang kampus UKM kerana bimbang mahasiswa mengganas, walhal yang berlaku adalah sebaliknya. Mahasiswa mengadakan perhimpunan aman untuk membantah keputusan yang diumumkan, mahasiswa masih rasional dan waras dalam melakukan tindakan mereka, tiada aksi-aksi ganas seperti mana dibayangkan oleh pihak atasan. Kedatangan dua pasukan yang dikatakan berkuasa itu memporak perandakan keadaan, mungkin itu yang dinamakan berkuasa agaknya.

Kebangkitan suara mahasiswa tidak berlaku di UKM sahaja, malah di UM dan UPM juga berlaku. Kebangkitan ini disalah ertikan oleh pihak-pihak yang punyai kepentingan, yang takut pada kekalahan dan takut untuk terima kehilangan kuasa mereka di universiti-universiti tempatan. Kenyataan Dato' Seri Khaled Nordin berhubung sikap mahasiswa Pro-M UM sebagai tidak matang menampakkan kredibiliti seorang menteri. Menghukum terus tanpa turun padang membuat siasatan mahupun berbinacang. Lantas rasionalnya di mana? Matangnya di mana?

Untuk GMUKM, bersama-sama kita menanti hari esok (Isnin, 1 Februari 2010) untuk melihat apakah perkembangan tuntutan kita kepada pihak atasan universiti. Bersabar dalam merealisasi mimpi, suara mahasiswa kini kembali. Pilihanraya kampus tahun ini paling menarik pernah dilihat sepanjang dua tahun pengajian di UKM. Syabas Pro-M, syabas GMUKM. Kalah menang adat pertandingan, kalah bermaruah dalam sistem penuh keadilan kita tak kisah tapi kalah dengan penuh penipuan dan penindasan, kita sanggah...Fikir-fikirkan....

2 comments:

prof harizz said...

:-)

Anonymous said...

hahaha... baguis2;;;

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~