Thursday, March 19, 2009

Melawan Kesepian

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah,dapat lagi ku coretkan sepatah dua kata setelah hampir beberapa minggu membisu tanpa bicara lantaran kerana laptop ku bermasalah dan juga perkhidmatan wireless yang tidak menentu kelancarannya. Berkenaan tajuk di berikan, mungkin sangat sesuai pada diri aku saat ini. Aku sememangnya sunyi sejak kali pertama aku melangkah masuk ke UKM, sunyi kerana tiada kehadiran kawan di sisi, kawan-kawan yang sebaya. Aku totally alone di bumi UKM ini, tapi aku tak lemah semangat,aku kuatkan harapan,motivasikan diri sebanyak mungkin agar aku selesa untuk meneruskan perjalanan hidupku di bumi UKM tercinta ini.

Tapi,adat kehidupan, langit tak selalu cerah, dugaan demi dugaan datang silih berganti, dari sekecil-kecil dan seremeh-remeh perkara, hinggalah ke sebesar-besarnya. Entah di mana silapnya, mungkinkah aku terlalu tegas dalam sesuatu perkara? Atau mungkinkah masih tidak dapat meninggalkan zaman keanak-anakkan yang pernah ku lalui suatu masa lalu, kebudak-budakkan kah aku? Tidak matangkah aku? Aku sendiri pun tidak dapat memberi jawapan pasti. Karena hakikatnya, manusia itu terlalu pantas untuk berubah. Kadang-kadang kesunyian ini seakan membunuhku dari dalam, melemahkan aku hingga aku rasa tidak berdaya untuk berdiri kembali. Seakan ingin ku bawa diri ini sendiri jauh dari khalayak ramai, membawa hati luka berdarah ke tempat ianya akan sembuh,tapi ke mana harus ku tuju?

Tiada siapa dapat ku adu luahan rasa hatiku, kekadang sendirian menangis mengenang tiap perkara yang berlaku. Tidak pernah ku pinta semua ini, tapi ianya hadir dengan sendiri. Hanya padaNya ku ceritakan segala lara, hanya Dia yang setia mendengar setiap rengekan ku, sendu tangisku, bisikan hatiku. Aku tidak kuat untuk menghadapi semua ini sendirian, aku perlukan teman,tapi sejauh mana teman itu berperanan dalam hidupku. Aku hanya boleh sekadar berkongsi cerita, untuk menangis bersama, ego ku terlalu tinggi untuk itu. Aku tidak ingin membiarkan teman-temanku merasai kesedihanku, biarlah aku sahaja yang menanggung kesedihan itu. Mana mungkin ku bisa menangis di depan orang lain sedangkan di depan ibu ku, aku tidak pernah mengeluarkan air mata, kerana tidak ingin ibu ku risau dan bersedih bersama. Cukuplah dengan apa yang ibuku telah lalui sebelum ini. Kematian abah benar-benar membuatku untuk tidak sesekali membiarkan ibuku bersedih lagi.

Ya Ilahi Rabbi, tabahkanlah aku, kuatkanlah aku, sabarkanlah aku, dalam menempuh mehnah dan tribulasi kehidupan ini. Hilangkanlah kesepian dan kesunyian ini. Bahagiakanlah aku dengan setiap detik bersamaMu....Ameen....

0 comments:

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~