Sunday, February 20, 2011

Bahang PRK

Bismillahirrahmanirrahim...

Sekali lagi pilihanraya kampus (PRK) menjengah kehidupan para pelajar UKM khasnya dan juga para pelajar universiti lain amnya. Sebut pilihanraya, pasti terbayang hangatnya kempen yang diadakan, calon-calon yang mungkin menjadi pilihan dan yang utama sekali, apakah manifesto yang dijanjikan kepada para pengundi.

Menarik sekali tahun ini, saya berpeluang untuk menyaksikan proses penamaan calon pada hari Khamis yang lepas (17/2/2011) di dataran Pusanika, setelah tiga tahun belajar di sini, baru kali ini berkesempatan untuk melihat 'kehangatan' majlis penamaan calon. Ianya sebenarnya tidaklah sehangat mana, tapi kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh parti yang bertanding terutamanya Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) yang setia menunggu dengan sabar proses penamaan calon yang berlangsung. Terus terang, dari segi semangat dan setiakawan, GMUKM sudah menang, walaupun banner yang digunakan tidak se gah banner Aspirasi UKM.

Keesokannya, Jumaat (18/2/2011) kempen pun bermula. Di fakulti saya, Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina (FKAB) kelihatan para calon dan penyokong GM datang melawat dan mengedarkan fliers yang tertulis mengenai nombor calon GM yang bertanding, dan jika tidak silap, hanya ada seorang wakil Aspirasi yang turut bersama menjalankan kempen di FKAB memandangkan calon tersebut adalah pelajar FKAB. Dan semalam, Sabtu (19/2/2011), lebih kurang pukul 11 malam, rombongan GM datang bertandang ke kolej kediaman saya, Kolej Pendeta Za'ba (KPZ). Saya tidak turun untuk melihat mereka, tapi saya tahu kedatangan mereka berdasarkan slogan yang dilaungkan. Hari ini pula, Ahad (20/2/2011), rombongan dari pihak Aspirasi pula datang untuk melancarkan kempen mereka.

Saya sebagai pelajar dan pengundi, ingin sekali melihat keadilan dan amalan demokrasi benar-benar dipraktikkan dalam politik kampus mahupun negara. Agak terkilan apabila, rombongan dari GMUKM disambut oleh Jaksa Kolej seperti ingin berperang, sedangkan kedatangan Aspirasi dialu-alukan. Sangat tidak berpuas hati apabila tiada banner, iklan atau fliers yang berkaitan calon GM ditampal dan digantung di kolej kediaman, sedangkan untuk Aspirasi, berhelai-helai fliers yang sama ditampal hingga kekadang satu tempat mempunyai 3 hingga 4 fliers yang sama. Demokrasi apakah yang diamalkan di sini? Kebimbangan apakah yang ditakuti terjadi? Kalau adil, orang pun pasti tahu memilih, jadi tidak perlu risau.

Bukan ingin berat sebelah dalam memberikan pendapat, tapi itu apa yang dapat saya lihat sepanjang 3 tahun menuntut ilmu di bumi UKM tercinta ini. Sudahlah mahasiswa/mahasiswi dilarang berpolitik di luar, di dalam kampus pun kebebasan disekat. Kenapa ini terjadi? Persoalan yang punya jawapan, cuma si empunya jawapan tidak ingin memberikan penjelasan dan sering membuat alasan.

Tentunya bila pilihanraya, perkara yang membuat kita tertarik untuk mengundi calon tersebut adalah manifesto-manifesto yang menjadi modal untuk bertanding dan meraih sokongan. Pagi ini, saya mendapat fliers mengenai calon Aspirasi dan membaca manifestonya yang bagi saya agak menarik dan relevan jika saya mengundi beliau. Dan di cafeteria, saya berpeluang untuk membaca manifesto-manifesto dari calon Aspirasi lain yang bertanding dan kebanyakkannya membuat saya berminat dan tertarik. Malangnya, hal ini tidak terjadi tatkala saya membaca manifestasi yang dibuat oleh calon-calon GMUKM. Semuanya sama kecuali manifesto pertama setiap calon. Agak sedikit kecewa kerana bagi saya manifesto tahun lepas lebih bagus berbanding tahun ini. Mungkin GMUKM mempunyai alasan dan sebab serta strategi tersendiri tapi jujur dari hati kecil ini, Aspirasi menang dari segi manifesto yang dinyatakan mereka.

Esok, Isnin (21/2/2011) adalah hari mengundi untuk seluruh kampus UKM Bangi. Semoga semua pelajar turun mengundi dan membuat pilihan yang terbaik untuk mereka sepanjang menggali ilmu di sini. Pilihan ada di tangan anda. Sama ada Ber-GM Lebih Baik ataupun Mahasiswa Tunjang Aspirasi Universiti ingin anda tandakan di kertas undi, terserah kepada anda. Selamat Mengundi. (^_^)

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~