Tuesday, March 9, 2010

~Sehari Di Rumah Amal Limpahan Kasih~

Bismillahirrahmanirrahim...

Pada hari Ahad yang lepas, 7 Mac 2010, kumpulan untuk set 33 kursus Pengurusan Persatuan telah mengadakan aktiviti amal gotong-royong di Rumah Amal Limpahan Kasih, Puchong, Selangor. Seramai 49 orang pelajar set 33 terlibat dengan aktiviti amal ini. Setelah bertolak pada jam 8 pagi, kami selamat tiba pada pukul 9.40 pagi, kelewatan berlaku kerana tersesat semasa dalam perjalanan ke sana.


Hanya satu aktiviti yang dilakukan iaitu gotong-royong. Setelah dibahagikan kepada beberapa kumpulan, proses bergotong royong membersihkan kawasan rumah amal ini berjalan. Bagi pelajar dari Fakulti Pendidikan, mereka ditugaskan untuk mengajar anak-anak yang tinggal di rumah ini membuat kerja sekolah dan memeriksa kerja sekolah mereka. Pelajar-pelajar dari fakulti lain mengerah tenaga untuk membersihkan kawasan halaman, pejabat, dapur, tempat makan rumah amal tersebut.


Berada di sini sangat-sangat menginsafkan diri, melihat kelibat mereka yang masih kecil hidup berdikari tanpa bantuan ayah ibu di sisi. Terasa sangat-sangat bersyukur kerana kehidupanku di waktu kecil dilalui dengan penuh kasih sayang tercurah dari ma dan abah. Melihat adik yang baru darjah tiga sudah belajar menggosok baju sekolah sendiri membuatku malu sendiri kerana baju sekolahku tiada yang lain pernah gosokkan kecuali ma walaupun sewaktu berada di sekolah menengah. Alangkah manjanya diri ini. Adik-adik di Rumah Amal Limpahan Kasih ini banyak menyedarkan aku akan erti syukur dan keuntungan hidup, yang mana ku kecapi selama ini, tapi mereka tidak berpeluang untuk menikmatinya. Hebatnya mereka berbanding diriku, kuat dan gagahnya mereka menghadapi liku-liku hidup dengan hanya bertemankan saudara yang bukan sedarah sedaging.


Aku insaf....

Ika & Syafikah (antara penghuni remaja)

Adik-adik yang sentiasa ceria

=)

1 comments:

SyD Designer said...

Salam,

Lawatilah blog kami http://sydbatrisha.blogspot.com. Anda juga boleh earn money kalau hendak promosikan barangan kami.Kami alu-alukan.

Terima Kasih

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~