Wednesday, August 12, 2009

BAHAGIAN KETIGA

Pusingan Ketiga

(Ustaz Hasrizal)

Q: Apakah penyelesaian terbaik untuk cinta monyet?

Sebelum menjawab kepada permasalahan ini, Abu Saif meminta supaya dapat dibezakan dua jenis masalah samada yang kelihatan dan juga keadaan sebenar. Masalah yang kelihatan disini merujuk kepada simptom-simptom kepada berlakunya cinta monyet ini. Ustaz juga menerangkan tentang CINTA VS PERHATIAN, yang mana bagi ustaz, cinta didefinisikan sebagai perhatian. Dan budaya ber’couple’ berleluasa mungkin kerana kurangnya perhatian daripada keluarga. Kerana tidak mendapat perhatian sewajarnya dari ibu bapa terutamanya, mereka mula mencari perhatian daripada luar dan inilah menyebabkan wujudnya cinta monyet yang mana fenomenanya kelihatan sangat-sangat keterlaluan.

Ustaz Hasrizal juga memberitahu bahawa seharusnya cinta itu datang sekali dengan pakej, pakej tanggungjawab dan perkahwinan. Apabila menghuraikan tentang adakah cinta itu simptom atau penyakit, ustaz menegaskan bahawa ianya berbalik kepada soal akidah, iaitu keyakinan. Melalui keyakinan, terhasilnya sesuatu perbuatan dan ia merujuk kepada apa yang dipegang. Cinta itu mempunyai dua kemungkinan, samada syurga ataupun neraka (Rujuk Surah Az-Zukhruf).

Ustaz juga memberitahu dalam keghairahan bercinta, fikir apa akhirnya. Kenyataan ini adalah menekankan bahawa cinta itu datang dengan tanggungjawab dan peranan (boleh baca dalam buku Aku Terima Nikahnya dan Bercinta Sampai Syurga). Cinta itu adalah simptom dan penyakitnya ada pada manusia, kerana manusia yang selalu menyalahgunakan kuasa cinta menyebabkan fitrah menjadi fitnah.

Menurut ustaz, kemanisan yang sebenar ada dalam apa yang dihalalkan oleh Allah dan disini, ustaz berkongsi pengalaman sewaktu pertama kali bertemu dengan isterinya (rujuk ATN & BSS). Kesimpulannya, carilah yang halal dan kemudian bercintalah biar sampai ke syurga.


(Ustaz Zahiruddin)

Q: Adakah perkahwinan merupakan solusi terbaik kepada cinta monyet? Dan beza cinta monyet dengan cinta selepas kahwin.

Jangan terkejut kerana jawapannya adalah TIDAK, kerana masalah sentiasa ada. Kerana apa? Kerana kebanyakkannya berkahwin tanpa benar-benar sedia dan memahami akan tanggungjawab sebuah rumah tangga. Hal ini secara tidak langsung menimbulkan masalah baru, dan kerana inilah berlakunya kes-kes penceraian. Menurut pengalaman ustaz yang pernah bekerja di JAWI (mungkin masih bekerja) ada pasangan yang baru bernikah beberapa hari kemudian bercerai.

Apabila diminta pendapat mengenai perbezaan di antara cinta monyet dan cinta selepas kahwin, ustaz memberi kenyataan sama seperti Ustaz Hasrizal iaitu perlua kembali kepada asal (back to the basic). Apakah ia? Itulah akidah yakni keyakinan kepada Allah S.W.T. Yakin dengan sesungguhnya bahawa Allah adalah solusi terbaik untuk setiap masalah.

Quote dari Ustaz Zahiruddin: “Jangan pernah ingin bercinta jika cinta Allah tidak tahu dinilai, cinta Rasulullah tiada bermakna, dan cinta ibu bapa tidak dihargai.”


(Pak Firdaus Djamaris)

Q: Bagaimana ESQ dapat bantu remaja untuk menguruskan cinta?

Untuk persoalan ini, ana sarankan kepada sahabat-sahabat yang mempunyai peluang dan ruang untuk pergi ke program ESQ sendiri untuk penerangan lebih lanjut. Ana hanya boleh berikan point-point yang sempat ana salin berdasarkan slide yang di persembahkan iaitu Mindset, menyatukan IQ,EQ dan SQ, membuat file-file hati,fikiran dan perilaku, membangun produktiviti, membangun imej diri, membangun alam bawah sedar, menjadikan kebiasaan,membangun kepercayaan diri dan membangun kebahagiaan.

ESQ 165

5 Perkara (Merujuk kepada Rukun Islam)
  1. Mission statement
  2. Character building
  3. Self Controlling
  4. Strategic Collaboration
  5. Total Action

6 Perkara (Merujuk kepada Rukun Iman)

  1. Star Principle
  2. Angel Principle
  3. Leadership Principle
  4. Learning Principle
  5. Vision Principle
  6. Well Organized

Yang 1 tu ana tak pasti lak ape die...huhu...

Dalam sesi menjawab soalan, semasa menjawab persoalan tentang pertimbangan yang perlu di ambil semasa berkahwin (hal ini mengambil contoh perkahwinan antara Saidina Ali r.a dan juga Fatimah Az-Zahra,puteri kesayangan Rasulullah S.A.W), Ustaz Hasrizal memberitahu, Saidina Ali dipilih untuk bernikah dengan Siti Fatimah adalah kerana kehebatannya dan potensinya untuk menjadi suami yang baik. Perkara ini ditanya mungkin kerana salah satu kriteria yang ditekankan dalam memilih pasangan adalah berharta.

Untuk soalan kedua, iaitu cara terbaik untuk wanita mencari jodoh, analogi yang digunakan oleh Ustaz Hasrizal sangat menarik. Isu perigi cari timba sebenarnya tidak perlu wujud kerana perigi tidak boleh berjalan ke arah timba dan begitulah sebaliknya dan ia memerlukan seseorang untuk membawanya ke arah satu sama lain. Analogi yang simple tetapi mendalam maksudnya. Ini bermakna, dalam masalah mencari jodoh,menggunakan orang tengah yang boleh dipercayai adalah salah satu solusi yang baik.

Quote terakhir dari Ustaz Hasrizal:

"Kalau cinta kepada Allah itu adalah benar, ia akan membuatkan kita lebih kasih dan sayang pada manusia. Dan jika cinta manusia adalah benar, sekiranya cinta itu membuatkan kita lebih cinta kepada Allah".

0 comments:

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~