Thursday, July 15, 2010

Tahun Tiga




Bismillahirrahmanirrahim...

Agak lama blog ini kutinggalkan tanpa sebarang titipan. Adakalanya tiada apa yang ingin dikongsi bersama. Tatkala ada idea, malas pula yang menjelma. Cuma malam ini, terasa ingin untuk mencoretkan sesuatu di blog contengan ini untuk tatapan umum yang sudi bertandang.

Alhamdulillah, proses pengajianku sampai ke tahun ketiga, masih berbaki setahun lagi sebelum digelar graduan UKM. Moga-moga tiada halangan yang akan menyekat langkahku menghabiskan pengajian ini mengikut tempoh masanya, ameen.

Aku melangkah ke tahun tiga dengan penuh ceria dan gembira kerana keputusan peperiksaan baru ini melepasi saasaranku, segala-galanya adalah dari Dia dan kerana Dia. Tanggal 12 Julai 2010, aku melangkahkan kaki ke bumi UKM untuk meneruskan perjuangan, sedikit tersentak dan terganggu kerana aku terpaksa menghuni bilik di tingkat lima Kolej Za'ba. Atas masalah kesihatan, aku perlu memohon untuk pertukaran bilik dan mudah-mudahan segala hal berkaitan dengan pertukaran bilik menjadi senang.

Minggu pertama pengajian agak menyeronokkan kerana kami telah mendapat tugasan pertama untuk subjek Pengiraan Berangka (Numerical Methods) melalui emel, dan harus dihantar pada minggu yang sama. Sekurang-kurangnya, tidaklah bosan melalui minggu pertama ini, ada juga kerja yang perlu disiapkan. Terima kasih kepada Prof. Kamal. :)

Semester ini, aku hanya mengambil lima subjek dengan 20 jam kredit (setiap subjek membawa 4 jam kredit), iaitu Pengiraan Berangka, Mesin dan Elektronik Kuasa (kedua-duanya subjek wajib jabatan), Kuasa Bendalir, CAD/CAM, dan Proses Pembuatan II (ketiga-tiga subjek ini adalah subjek major kos). Setakat hari ini, hanya kelas Proses Pembuatan II belum bermula kerana pensyarah yang bertanggungjawab mengajarnya sedang berada di luar negara.

Masuk ke tahun tiga, tentu sekali cabarannya berbeza, namun melalui cabaran itulah ia menjadikan kita matang dan berani dalam menempuh sebarang situasi. Harapanku tiada lain melainkan aku dapat menghabiskan semester ini dengan mendapat keputusan yang cemerlang dan semoga ilmu yang disampaikan para pensyarah sentiasa melekat di minda.

0 comments:

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~