Wednesday, February 10, 2010

Suatu Kisah

Bismillahirrahmanirrahim...

Hanya untuk berkongsi suatu cerita mengenai pandangan manusia dalam sesuatu perkara yang dianggap remeh pada pandangan mata tapi tersirat keberkatan yang tak terkira. Hujung minggu yang lalu, semasa menaiki komuter untuk ke Bank Negara, aku terdengar perbualan di antara dua beradik, bukan niat ingin memasang telinga, namun tune suara mereka seolah-olah mahu satu gerabak mendengar perbualan mereka. Banyak perkara yang dibualkan terutama berkisar hal keluarga. Namun ada satu perkara yang menarik perhatian aku dalam banyak-banyak cerita yang dibualkan mereka.

Alkisahnya, si adik memberitahu kakak perihal seorang temannya, seorang yang lebih muda darinya kerana si teman tadi budak lompat. Teman ini menurutnya, anak emak kerana suka meminta izin ibunya sebelum melakukan sesuatu perkara. Dan perkara yang disentuh oleh si adik tadi adalah berkaitan dengan derma darah. Temannya seperti biasa meminta izin ibunya terlebih dahulu sebelum menderma darah, dan hal ini dipandang sinis oleh si adik tadi. Ujarnya, takkan semua perkara yang nak dibuat mesti dilaporkan kepada orang tua, hinggakan hal derma darah yang tampak remeh itu pun harus dimaklumi kepada ibu terlebih dahulu. Lain lah jika hal yang melibatkan perkahwinan, itu baru perlu untuk diberitahu kepada orang tua.

Aku hanya mendengar dan meneliti setiap patah kata yang dikeluarkan, teringin sekali untuk menyampuk bagi membetulkan pandangan sinikalnya itu, tapi siapa aku untuk masuk campur dalam perbualan orang. Bisa mendapat gelaran penyibuk secara percuma gayanya. Hinakah orang yang meminta kebenaran ibu bapanya sebelum melakukan sesuatu perkara? Ketinggalan zamankah mereka yang sering pinta keizinan kedua orang tua untuk membuat sebarang benda? Anda tentukan sendiri jawapannya.

Namun, pengakuan jujur dari diri aku, yang telah hidup selama 24 tahun, sehingga saat ini,aku masih memaklumkan pada ibu ku perihal aktiviti yang ku lakukan, meminta izin untuk membeli barang-barang yang harganya bukan sebarang, meminta kebenaran untuk itu dan ini. Kerana apa? Kerana berkat, kerana selamat, kerana redha. Bukankah keredhaan Allah itu terletak pada keredhaan ibu bapa? Walau dalam hal yang kelihatan remeh sekalipun, impak keredhaan itu pasti tampak nyata. Dan juga kerana aku hanya mempunyai seorang ibu, ibu yang paling ku cinta,pastinya aku inginkan ibu bahagia dan tidak risau akan diri aku, lantas salahkah aku berkelakuan begitu? Jika hal sebegini terus dipandang enteng, hilanglah penghormatan yang sepatutnya diberi pada insan yang begitu banyak berjasa dalam kehidupan kita, tiadalah lagi kemuliaan pada dua manusia yang membesarkan kita atas dasar cinta.

Sama halnya dengan solat istikarah. Apa kaitannya? Begini, umumnya, kita melakukan solat istikarah apabila terdapat kesulitan dalam membuat pilihan berkaitan hal-hal yang besar, jodoh terutamanya. Sedangkan Rasulullah S.A.W menganjurkan solat istikarah ini dalam pelbagai cabang kehidupan tatkala perlukan pilihan terbaik dalam sesuatu urusan. Dalam hal-hal yang kecil, untuk membuat pilihan, contohnya membeli barang A atau barang B, kita hanya mengikut kata hati, logik akal, sedangkan dalam hal berkaitan jodoh, istikarah tak pernah tinggal. Adakah kita hanya perlukan keberkatan Allah dalam soal jodoh sahaja dan tidak pada urusan hidup yang lain? Baca, hayati, renungi dan manifestasi...

0 comments:

~frenz 4eva~

~frenz 4eva~